AGEIA
game-info 2006.06.18. 21:04
AGEIA PhysX PPU avagy a jv fizikai motorjainak alapja
 AGEIA PhysX PPU avagy a jv fizikai motorjainak alapja
Ezt most sokan furcsn olvasstok s krditek, hogy mi bajom van, de hamaros a cikk vgre rve mr mindenki rjn arra, hogy mit takar ez a nv s, hogy ez mirt lesz neknk j. Nem hiba mondom, azt hogy j lesz, mert ez a jv s nagy vltozsokat hoz a jtkok tern is, de kezdjk csak el az elejn.
 Ez itt a lnyeg!
AGEIA egy cg neve (de erre mr r jhettetek) amit Manju Hegde s Curtis Davis alaptott mg 2002-ben. Ez lesz a cg els termke, amit idn karcsonyra grnek. A cg htterben olyan hitelezk llnak, mint a Bank Of Amerika s a TSMC (Taiwan Semicoductor Manu-facturing Compani). A cget 9,5 milli USD alaptkvel indtottk el s ma 38 millinl, tar-tanak, de most jjjn a lnyeg. A cg termke a PhysX PPU (Psysics Processing Unit, avagy Fizikai Szmol Egysg), ami hasonl a CPU vagy GPU-hoz, csak azzal a klnbsggel, hogy ez a fizikai szmtsokat vg-zi. Az elzetes hrek szerint 125 milli tranzisztort fog tartalmazni a kzponti chipje (ami nem kevs). "Hogy mirt is van erre neknk szksgnk?" Egyszer a vlasz. A jobb jtklmny miatt. Emlkszik mg mindenki, hogy mekkora lel-dobs volt mikor kijtt a HL2 technikai demja, ahol ki lehetett prblni, hogy milyen az, amikor "minden" rombolhat s csorgattuk a nylunkat, vagy ppen hitetlenkedtnk, hogy ilyen nincs, s ha mgis van, akkor egy kisebb ermre lesz szksg, hogy ezzel lehessen majd jtszani. Ez akkora vltozst fog legalbb hozni, mint az els Vodoo krtya, amit mg a 3DFX jvoltbl kaptunk s elindtotta a valdi 3d-s ltvnyvilg, csak azzal, a klnbsggel, hogy ez a fizikai rszt fogja megvltoztatni. Eddig a komoly fizikai szmtsokhoz kln gpeket kellet hasznlni, amik arra lettek kifejlesztve, de ez most megvltozik. Sajt gpeddel kpes leszel kiszmtani, hogy milyen id lesz, ha rendelkezel a mholdas felvtelekkel s eme kis krtyval. Ez a kis krtya lesz ennek a fszereplje, ugyanis tbb fizikai szmtst br elvgezni, mint a mai legnagyobb processzorok brmelyike. Nem csals nem mts tnyleg gy van. Ezt a tech-nolgit mr beleptettk az j genercis konzolokba (legalbbis a PS3-ban s az Xbox 360-ban benne lesz). Ennek a kicsiny egysgnek az a lnyeg, hogy leveszi a processzor vllrl a fizikai szmtsokat, s az mssal tud foglalkozni. Szmok nyelvre lefordtva ez annyit takar, hogy a processzor 50-100 objektumot tud tkletes fizikai modellezs alapjn megmozgatni egy idben a grafikai szmtsokkal, mestersges intelligencia s egyb aprsgok szmol-sval akads nlkl. Ezzel szemben ez a krtya 32 000-40 000 objektummal bnik el azonos id alatt (s nem rtam el). Kicsit bvebben kifejtve ez annyit takar, hogy most a HL2-ben is csak pr trgy volt mozgathat s rombolhat, mg eme eszkz hasznlata mellet HL2 jtsai eltrplnek. Nem csak asztalt tudunk majd mozgatni egy gravitcis fegyver segtsgvel, hanem a testmodellezstl kezdve a hajszlakig minden gy fog mozogni, mint az a val vi-lgban. Ez ott kezddik, hogy nem csak csontvz alap lesz az embermodellezs, hanem a puha testrszek (izomzat, br) is valsan lesz megjelentve, s fizikai rtkekkel br. Az egyenruhkon nem csak egy trs jelzi majd, hogy hol hajlik, hanem mozgatja a szl, a moz-gs hatsra gyrdik.
 Lenygz vizualits! Nem csak a levegbe beszlek. Bizonytk az, hogy az Epic, a Sega s az Ubisoft is mr le-szerzdtt a cggel. Msknt fogalmazva az Unreal 3.0 motorba is be van ptve ennek a krtynak a tudsa, mivel olyan lehetsgek rejlenek benne, amivel a jtklmny nagy mr-tkbe javthat. Az emltett motort technolgiai bemutatjn mr lthattuk, hogy mire kpes egy ilyen krtyval megtoldott masina (mint utlag kiderlt a Gears of War-bl szrmazik s az Xbox360 tudst firtattk vele). A krtyhoz ugye program is dukl ami, a NovodeX nvre hallgat. Elnye, hogy ksz fizikai motor a krtyhoz, de elfut a krtya nlkl a CPU-t hasznlva is. Most leszgezem, hogy ez nem olyan a kzponti processzorral (CPU), mint az eddigiek, de messze elmarad attl a szint-tl, amire kpes a program s a PhysX PPU egyttese. Itt most egy kicsit eltrnk a trgytl, mivel ezt a technolgit beptettk (PhysX SDK n-ven) a nextgen konzolokba, s tudjuk, hogy milyen grafikus chipekkel rendelkeznek, amik kicsit trnek el a ma piacon lv s megvsrolhat (ATI esetn hamarosan) krtyktl, gy tnyleg lehetsgess vlik a konzol s PC jtkok egy idben trtn fejlesztse, mivel nem sok dologban fognak eltrni. Errl hosszasan lehetne vitt folytatni, de most mivel ez nem a cikkem trgya nem sorolnm fel az rveket pro s kontra, de szerny vlemnyem szerint ez be fog kvetkezni, mivel gy kevesebb pnzbe fog kerlni a fejleszts s tbbet hoz a konyh-ra. Miutn gy megismertk, hogy mi a clja a PhysX PPU-nak, sokan mondhatjtok, hogy ez gy tk fls, s pnzkidobs. Az ra egyelre mg nem tisztzott. Annyi biztos, hogy az ASUS is mr elkszlt a sajt maga ltal gyrtott PhysX krtyval s mg sok msik cg fejleszti ezt a megoldst, s ez taln az rat is lefel viszi. Annyit lehet rla tudni, hogy egy sima PCI busz-ba, vagy PCIe 1x/4x-ba kell csatlakoztatni. A fejlesztsi prbakrtya 128 MB GDDR3-as sa-jt memrival rendelkezett. A kt csatlakoz fellet miatt nem lesz azonos a krtyk telje-stmnye, mivel a lassabb porton keresztl kevesebb adatot tud szolgltatni a CPU s a GPU fel. Aki nem vesz majd ilyen krtyt az is, fogja lvezni az jtsok rmeit amennyiben elg bika gpe van, de most felejtse el, hogy olyan lesz mint annl a havernl akinek br gyengbb a gpe de rendelkezik egy PhysX krtyval.
Vgszkn n annyit tennk hozz, ez a kis krtya lehet annak a kulcsa, hogy valra vljon az, amit mr sokan rgta szeretnnk: valsgos dolgokat megtapasztalni a virtulis vilgban.
|