NFS - ki ne ismern a bûvs hrom betût.... napjaink taln legjobb arcade auts jtka. Tekintsnk vissza pr vet, egszen 1995 szeptemberig. Ekkor adtk ki a sorozat elsõ rszt, Road & Track Presents: The Need for Speed -- Electronic Arts cmmel. A Need for Speed elsõ rjt, eleventsk fel a klasszikus rszeket , hiszen a legjabb rszben valsznûleg ehhez tr vissza a szria.
The Need for Speed - avagy "The Need for Pentium". Az Electronic Arts profilbõvtsnek rszeknt indult elsõ rsz fõleg a kategria irnti rdeklõdst akarta felmrni, nem indult nagy projektnek. A Need For Speed kihasznlta az j technolgia adta lehetõsgeket, az akkor hatalmasnak tûnõ 60Mhz-es Pentium processzorokat. 8 egzotikus aut szerepelt a listn, a mind ms fizikval, 'sajt' hangokkal. Hrom napszakbl vlaszthattunk. A 2d-s vektoros grafikt felvltotta 3d, 2d-s belsõ nzettel, a kategriban addig nem tallkoztunk hasonlval. Tbb fle jtkmd dobta fel a hangulatot (tournament, knockout, head to head, split screen). Az irnyts, az akkori jtkok kztt kiemelkedõ volt, br a sebessgrzetet mg nem tudta rendesen tadni.
Az elsõ rsz nem vrt sikert kvetõen, 1997 mjusban megkaptuk a msodik rszt, Need for Speed 2 nven. Vgre igazi 3d krnyezetben jtszhattunk. Megint eltalltk, hogy mikor kell kiadni, a jtkipar nyr elõtti csendjt teljesen felkavarta a jtk rkezse. Telepts utn tallkozhattunk az azta a sorozat szinte vdjegyv vlt feature-vel, mgpedig, hogy nem brja el a gpnk... Sietve ment mindenki megvenni a legjabb P2MMX processzorokat, tengernyi memrit, hogy az v arcade jtkval jtszhasson. Gynyrû grafika, nagyon j hangok, zenk, valamint vltozatos plyk: mindenben sikerlt jtani. Sok helysznen autzhattunk, br a felhozatal taln tl fantasy-re sikerlt. A hollywoodi filmgyr raktrtl kezdve az Area51-en t egszen az inkk vulknjig, a leg elkpesztõbb helyszneken porlaszthattuk a benzint. Minden kocsirl volt igazi, filmes bemutat, ez sajnos a legjabb rszekben mr nem szerepel. A nagy sikernek ksznhetõen mg novemberben megjelent a Special Edition, nhny plyval, autval megspkelve.
A nagy sikerû msodik rsz utn a cg legnagyobb projektjei kz lpett a Need for Speed sorozat. 1998 szeptemberben, a tanvnyitra megrkezett a harmadik rsz, a sokat mond Need for Speed 3 - Hot Pursuit cmmel. Nagy rmnkre vgre meneklhettnk a 'kzti kzeg' elõl. A grafika rengeteget fejlõdtt, korrekt fny-rnyk rendszerrel, gynyrû htterekkel, pletekkel tallkozhattunk. Szerencsre a split screen megmaradt s kaptunk internetes jtkmdot is. A komoly karrier md volt a jtk legfontosabb rsze, a versenyeken tljutva egyre jobb s jobb, klnleges gpeket kaptunk. A grafikai rszlegnek hla, az sszes kocsi gynyrû fmes festst kapott, ezt fokozta, hogy vgre az autknak volt trsmodelljk, kedvnkre zzhattuk kedvenc erõgpeinket. Vals autkkal mehettnk, vals plykon, a fantasy elemeket (szerencsre) kihagytk. A komoly karrier md volt a jtk legfontosabb rsze, a versenyeken tljutva egyre jobb s jobb, klnleges gpeket kaptunk. A grafikai rszlegnek hla, az sszes kocsi. Br ennek a rsznek is voltak hibi, hinyossgai, a j reklmnak s a jl megvlasztott kiadsi idõpontnak ksznhetõen hatalmas siker lett.
A kvetkezõ, szinte menetrendszerûen rkezõ rsz, 1999 nyarn jelent meg. A rvid fejlesztsi idõ miatt itt nem kaptunk annyi jtst, mgis szerettk. Inkbb volt a Need for Speed - High Stakes plyacsomag, kiegsztõ a harmadik rszhez, mint nll darab. A Hot Pursuit grafikai motorjbl kicsikartk az utols pixelt is, gy aki volt olyan szerencss, hogy az asztaln a legjabb Pentium 3 szintû computer lakott, teljes ltvnyorgit kapott. 3d-rnykols, sun-flare effekt, egszen j fizika, korrekt trsmodell - mindent megkaptunk, amit csak el tudtunk kpzelni. Szerencsre ezttal megmaradtak a filmes bemutatk a kocsikrl, tengernyi adattal. A karrier md ebben ebben a rszben is a jtk kzppontjban llt. A fejlett intelligencia megneheztette a dolgunkat, emlkezetes knockoutokat kzdhettnk vgig. A sorozatnak ez a rsze egy teljesen korrekt, jl felptett, tgondolt arcade jtk volt, sajnos az ttrõ jtsok elmaradtak.
2000 tavaszn igazi gyngyszemet kaptunk. A Need for Speed - Porsche Unleashed vgre meghozta, amire mindenki vrt. Az addig ltott legjobb grafika, gynyrû autk, gynyrû hanggal, rengeteg j effekt. A jtk a Porsche trtnett dolgozta fel, rengeteg modellt kiprbûlhattunk, tbb, mint 80 tpus szerepelt a jtkban. Kt j jtkmd, az Evolution s a Test Driver kapott helyet a programban. A sorozatban egyedlllan sikerlt a gpignyt leszortani, az tlagfelhasznl tlagos gpn is szpen futott, teljes rszletessg mellett. Az ldõzs, a rendõrsdi mr nem frt bele a projektbe, de kaptunk helyette rszletesebb 'mikromanagementet'. Vehettnk haszlt kocsit, majd azt feljavtottan eladva szp sszeget lehetett keresni. Az j autnkat az autszalonban vettk meg. Minl tbb versenyt nyertek, minl regebbek lettek a jszgaink, annl tbbet rtek. A srlmodell, a lokalizlt trs addig nem ltott minõsgû lett, az akkori szimultorokat megszgyentõ fizikt kaptunk a jtkhoz. Sajnos a filmes bemutatk kimaradtak, az osztott kpernyõs jtkkal egytt, de a rengeteg jts s a hatalmas jtklmny bõven krptolta ezeket. A 'klaszikus' nfs-ek kzl ez a rsz sikerlt a legjobbra, a legjobb rtkelseket kapta mindenhol. Az tdik rsz utn nem sokkal kiadtk a Need for Speed - Motor City Online-t. A sorozatnak ez a rsze az internetes jtkrl szlt, szinte hardcore szimultor szintû fizikval, belltsi lehetõsgekkel. Sajnos nem sokig ment a projekt, hamar lelltak a szerverek a npszerûtlensge miatt, tl hamar jtt a jtk, a jtkosok mg nem voltak felkszlve r.
Kt vvel ksõbb, 2002 novemberben adtk ki a sorozat hatodik rszt, a Need for Speed - Hot Pursuit 2-t. Gynyrû grafika s hangok, nagyjbl ennyi volt a jtk sszes pozitvuma. Az NFS szrinak ez a rsze sokkal inkbb az tdik rsz babrjait lovagolta meg, mint hozott jtsokat. Tbb terleten is visszalpst lthattunk, sajnos el kellett bcsznunk a belsõ nzettõl, az sszetrhetõ kocsiktl, a fizika sokkal inkbb arcade-jellegû lett, de megkaptuk helyette az addig soha nem ltott szintû grafikt, rszletes, gynyrû textrkkal, az autk modelljei sokkal rszletesebbek, szebbek lettek. Az eddigi klnll plyk helyett kt helysznt kaptunk, a versenyek tvonalait ezekrõl lltottk ssze.
A Need for Speed szria minden rsze az akkori legjobb arcade autsjtkok kztt volt.Br mindegyikben talltunk kisebb, nagyobb hibkat, a j marketingnek, a gynyrû grafiknak s a jl vlasztott kiadsi idõpontoknak ksznhetõen a sorozat sszes darabja rendkvl npszerû lett. Az Underground sorozat hatalmas vltozst hozott a jtk trtnetben, teljesen ms stlus, hangulat. Mindkt rsz nagyon jl sikerlt, az NFSU2-ben megkapunk mindent, amit a stlusbl ki lehet hozni. Nagyon kvncsian vrjuk november tizenhatodikt, a hivatalos screenshoton a BMW rendszmn lthat dtumot, vajon mit hoz az j, 'harmadik' generci. A klasszikus nfs-stlus valsznûleg kevs lenne, a modern, underground ra mondhatni, beteljesedett, tovbbmenni a kategriban nem lenne rdemes... A legnagyobb sikert (valsznûleg) az hozhatja, ha sszevonjk a kt stlust, megkapjuk a klasszikus egzotikus gpeket, tuninglehetõsggel, de nem underground, jszakai vilgban. Biztos, hogy megint kitesznek magukrt az EA-nl, a legjobbat kapjuk most is, Need for Speed - Most Wanted szintn felejthetetlen lesz. |