the Elder...
game-info 2006.06.18. 21:12
The Elder Scrolls IV: Oblivon lers

Az RPG (Role Playing Game) sokaknak csak egyszer szerepjtkot jelent valamilyen fantasy vilgban, vagy egy tvoli galaxisban. De ha e mell odabiggyesztjk a The Elder Scrolls nevet, akkor mris egy olyan dologra gondolunk, ami sok jtkos letben hagyott maradand nyomot. Ez volt az a sok szz jtkrn t tart kaland, ami rengeteg izgalmat hozott el neknk, amit az FPS nzetnek hla mondhatni testkzelbl lhettnk t. A Bethesda Softworks a sikert ltva egy percet sem habozott, rgtn nekiltott az els hrom rszt messze maga mg utast negyedik rsznek, ami az Oblivion alcmet kapta. Lssuk, mit tudott produklni a cuccos a Playware tesztasztaln.
Amikor meglttam az els scanneket a programbl, mr krvonalazdott a gondolat bennem, hogy ebbl valami nagyszer dolog fog kislni. Az els hivatalos, nagy felbonts kpek pedig csak tovbb nveltk kvncsisgomat, ami a jtk beszerzsvel vgzdtt s miutn elkergettem a postst s betettem a DVD-t a gpbe mris nekilttam felfedezni ezt a szmomra egszen j vilgot. Elsnek sajnos rgtn a csaldottsg lt az arcomra, ami nem kifejezetten a jtkot, hanem az eddig bombabiztosnak hitt rendszeremet rintette. gy tnik az Nvidia 6600 GT dominancijnak immron vge, az a rendszer, ami kpes volt egy Need For Speed Most Wanted jtkot maximlisan elvinni, ami a Battlefield 2-nl csak a memria ktttsge miatt nem tudott maximlis vizualitst nyjtani egyszeren elhasalt a most elindtott jtk grafikai kvetelmnye eltt. Sajnos szomor tny, hogy a netes berkekben az Nvidia "npkrtyjnak" beczett hardver egyltaln nem alkalmas arra, hogy komolyabb grafikt facsarjunk ki a programbl, ha valaki azt a szpsget szeretn ltni, amit a kpeken s a videkban trtak elnk a fejlesztk, akkor bizony vagy megelgsznk a diavetts unalmas lmnyvel, vagy visszavesznk a grafikai opcikbl s stabil 25-26 FPS mellett lvezzk az ersen buttott vilgot. Keser szjzzel ugyan de utbbi megoldst vlasztottam s remlve, hogy a jtkmenet elfeledteti ezt a szrny felismerst, nekiindultam Cyrodiil meghdtsnak. Aki komplex trtnetet s mindent ver csavarokat vrt a sztoriban, az lehet kicsit csaldni fog. A kezd kpsorokon egy cellban brednk, ahol ki tudja mirt tartanak fogva minket. A meglepetst csak fokozza, amikor maga az uralkod lp be az ajtn s menekl el a falba rejtett tjrn t. Persze egybl lt bennnk valamit (hisz valahogy be kell kapcsoldnunk a f trtneti szlba), gy mi is vele mehetnk. Sajnos nem volt alaptalan a menekls, mert hamarosan brgyilkosok hada ront rnk, hogy az uralkod lett vve egy lncreakcit indtsanak el, ami egy msik vilg gonosz erinek kedvezve az ismert vilg pusztulst vonhatja maga utn.
Tbbet igazbl nincs szvem elrulni a sztori mlysgbl, gy inkbb nzzk a jtkmenetet. A mkzst ismt FPS nzetben kvetjk majd el, azaz a shooter jtkokhoz hasonlan mozgunk, harcolunk s oldunk meg talnyokat. Akinek ez nem tetszik, az TPS nzetbe is tvlthat, gy szlesebb perspektvbl lehet szemllni a vilgot, ami sokszor megknnytheti a dolgunkat. Ebben a nzetben radsul az egr grgjvel a kamera tvolsgt is lehet lltani, ami fleg harc kzben lehet kedvez neknk. Mivel RPG-rl van sz, ezrt karakternk fejlesztse lesz az elsdleges dolgunk a kldetsek elvgzse mellett. Az els szinten kezdve mg a jtk megkezdse eltt ki kell vlogatnunk j pr tulajdonsgunkat, de az els sszecsapsok utn is lehetsgnk lesz nhny dolgot kivlogatni. Szinte minden vlasztst gondosan meg kell fontolnunk, mert mg annak is jelentsge van, hogy milyen csillagjegy alatt szlettnk. Rengeteg kaszt kzl vlaszthatunk. Lehetnk harcosok, smnok, varzslk, de akr klnfle, nem emberi lnyek, gy akr a Warcraft vilgban oly nagy kedvenc Ork brt is magunkra hzhatjuk. Ha megbkltnk vlasztsainkkal s klsnkkel is, akkor egy hatalmas, teljes egszben bejrhat vilg vr rnk, rengeteg kldetssel s sok agyafrt fejtrvel. Persze a f trtneti szlat sem szabad elhanyagolni, mivel igazi fejldsre csak ennek megoldsa kzben lesz lehetsgnk. n pldul ersen meglepdtem, hogy a tizedik jtkra krnykn mg mindig egyes szinten lltam, majd miutn kiprbltam az alvst is az egyik fogadban, csodk csodjra kpes voltam a szint lpsre. A klnfle skillek (mezeien mondva kpessgek) fejlesztse is fontos, mivel a fbb darabok (Major Skill) feltornszsa segti el a szint lpst. Na de ennyit rlunk, nzzk a vilgot.
Cyrodiil hatalmas terlet, amit tovbbi provincik veznek (igen, Morrowind is ott van a keleti vgen). A fvros lesz majd az els kalandok szntere, radsul rengeteg pnzszerzsi s kereskedelmi lehetsget is nyjt. A tbb rszbl ll vros brtn rszlegbl indulunk majd s els utunk is vrhatan ide fog vezetni. A Market District, a katakombkban s a kldetsek alatt felhalmozott trgyak j piaca lesz, itt szinte mindent meg lehet venni, illetve el lehet adni. Az archvum fleg a kldetsek informcis tra lesz, mg a vros tbbi rsze fleg kisebb kldetseinknek nyjt majd helysznt. Szerencsre brmikor menthetnk a jtkban, gy mindig visszatrhetnk brmelyikhez, ha elrontottunk valamit, vagy mskpp szeretnnk megoldani azokat. Mint azt mr emltettem, Cyrodiil hatalmas, pp ezrt csak a kitartbbaknak ajnlhat az, hogy gyalog, vagy l hton nekilljanak a barangolsnak. n a tesztels kedvrt pr nagyobb volumen kldetst gy hajtottam vgre s kzel 1 rt rabolt el az idmbl csak az, hogy eljutottam prszor A pontbl B-be. pp ezrt ltogassuk meg srn a trkp ment, ami a kiss elrejtett HUD-unk utols rszben tallhat. Itt elg csak rbkni a clpontra s a jtk mris odarept minket. Sajnos ez sok kockzatot is rejt magban. Mivel sok a veszlyforrs a vidken, ezrt vatosan kell lepihenni, ha pldul egy vmpr megharap (nem kell aggdni, gygythat, csak egy templomba kell eljutnunk hozz), akkor bizony a nap sugarai krtkonyan hatnak majd rnk. Ha egy ilyen trkpes mka utn messzire akarunk eljutni, akkor ezen kpessgek birtokban knnyedn belefuthatunk egy szp, napos dlutni sziesztba, ami - gondolom mondanom sem kell -, hallos lesz szmunkra. Ha mr szba kerlt a HUD, nzzk meg jobban mit is knl neknk. Itt gyakorlatilag minden kpessgnk, vagyontrgyunk, fegyvernk megtallhat lesz, itt vlaszthatunk varzslatot s leternk utnptlsrl is itt tudunk gondoskodni, ha a helyzet gy kvnja. Mindezek mellett az aktv kldetseket is bngszhetjk, valamint ha valamilyen frakci tagjv vltunk, akkor az ottani szereplsnket is nyomon kvethetjk. Szerencsre a realitst szem eltt tartva a htibatyunkba nem pakolhatunk be csak gy akrmit. A gp figyeli az aktulis trgyak slyt s rtkt is, gy ha a teherbrsunknl tbb dolgot akarunk magunkkal vinni, akkor azt kijelzi neknk a game s kezdhetnk kipakolni onnan. Ez a mvelet egyszer, csak hosszan kell lenyomva tartani az egr bal gombjt a cuccos felett, majd amint kilptnk a HUD rszbl, el kell engedni azt.
Az ellenfeleink intelligencijrl is rdemes ejteni pr szt. Az els rosszasgok nem mutatnak klnsebb IQ szintet, pp ezrt a jl bevlt cselekkel s ersebb eszkzkkel knnyen legyzhetk. A komolyabb haderknl egyedl a mennyisg lehet a vesztnk, mivel a legtbb ellenfl scriptelt vonalon tmad s vdekezik. Ennek megfelelen mindenkit le lehet gyzni, ha kifigyeljk a taktikjt s kpesek vagyunk kihasznlni a korltaikat. Az arnban nem egyszer tudtam legyzni az jszokat, mivel azok tvolsg tartst hasznltam ki. Beszortottam ket a lejratok egyikbe, majd be-be nzve nyilat rptettem a jmadrba, egszen addig, ameddig ki nem mlt. Mivel n tmadtam elszr, ezrt bven volt idm kikerlni az nylvesszit. Ezen a tren is lehetett volna mg csiszolni, m egy szval sem mondtam, hogy mindez unalmas keretek kztt jelentkezne :). Nos, szndkosan kihagytam dolgokat a bemutatbl, mivel ezek nagyobb volumen sorokat rdemelnek, no nem azrt, mert olyan fontos dolgokrl esne sz, inkbb bugos mivoltuk miatt kell nagyobb odafigyelssel bnni velk. Az els ilyen a tulajdon rendszere. Sajnos a jtk ezt elg krdsesen kezeli. Egyik alkalommal elktttem egy lovat az aptsgbl, hogy aztn megkeressek vele valakit, a megrkezs utn pedig leszlltam a lrl, majd mikor vissza akartam szllni r mindenki nekem rontott tolvajt kiltva mindenfel. Ha rossz helyen kezdjk el kirteni a htizskunkat akkor is ez trtnhet meg, gy jl meg kell gondolni hol mit is akarunk csinlni. Persze maga a tolvajls is rsze a jtknak, gy ha okot akarunk adni a felhborodsra azt is megtehetjk. Sajnos ilyenkor is belefuthatunk pr rdekessgbe. A legtbb helyet zrak vdik. Ezeket tbbnyire knnyen ki lehet nyitni, csak az egeret kell mozgatni, hogy a pckk a helykre kerljenek, majd egy gombnyomssal ott kell tartanunk ket. Ha sikerlt bejutnunk valahova, akkor piros ikonok jelzik a kurzor helyn azt, hogy mit vihetnk el, s mi szmt tolvajlsnak. Ez utbbi momentumot gyakran szre sem veszik, holott nyilvnval mit is csinltunk. A kvetkez fj pont az rzkels lesz. Sok kldetsnl kapjuk feladatnak egy ember kvetst, figyelst, ami sajnos sokkal knnyebb, mint azt hinnnk. Akr hsszor is belefuthatunk, akkor se nagyon kezd el gyanakodni senki (hacsak a sztori eleve nem gy rendeli el neki), hogy kvetjk t. A harcoknl is lett volna mg mit javtani. Alapbl FPS nzetben kezdjk el gyakni az ellent, ahol brmilyen fegyvert bevethetnk s vdekezhetnk is, ezzel nincs is gond, m ha tbben kezdenek el aprtani valakit, akkor nkntelenl is megsebezhetjk egymst. Ez jobb esetben leter pont levonssal jr, m nha akr a bartok is egymsnak eshetnek e miatt. Persze a harci tudsunk kezdetben nem valami nagy, m klnfle kikpzsekkel javthatunk ezen. A varzsernk s varzsli tudsunk fejlesztse is hasonl, csak a harc mesterei helyett a klnfle vrosokban tallhat smnokhoz s tudsokhoz kell elltogatni.
Mieltt a grafika csodlatba engednm elharapzni a cikket, meg kell emltenem az utbbi hnapok kisebb botrnyt, ami a jtk ezen rszt rintette. Pr szemfles rajong ugyanis felfigyelt arra, hogy a kezdeti videk s a nemrg kiadott filmek vizualitsa kztt komoly klnbsgek vannak. Eleinte csak a ms grafikai opcikkal trtnt futtatssal indokoltk az esetet, m ksbb be kellett ismernie a fejlesztknek, hogy bizony a kezdeti szinten egyszeren nem lehetett jtszhat sebessget kifacsarni a programbl. pp e miatt az rnykok finomsgn s a fnyek minsgn lltottak, nem is keveset, gy a ltvnyvilg, mindamellett, hogy most sem nz ki gyengn, buttva trult elnk. Persze nincs kizrva, hogy a ksbbiekben egy patch formjban ptik majd bele, elvgre a hamarosan jabb genercival gazdagod videkrtya knlat mr elegend kraftot ad majd a gpnknek, a tkletes grafika futtatshoz. Maga a vilg jelenlegi llapotban messze a legszebb s legkidolgozottabb, amivel eddig tallkozhattunk. Ezt csak megfejeli az a tny, hogy j pr rszlet magtl generldik, gy nehz ktszer ugyanolyan kialakts helysznbe botlani. A HDR effektnek ksznheten csodlatosan szp terleteket jrhatunk be, a dinamikus gbolt, a folyamatosan vltoz napszakok, mind lenygzen hatnak az emberre, szinte kedvnk tmad csak lelni s lvezni a knnyed zenei alfestst, mikzben a fk lengedezsben s az emberek letben gynyrkdnk. Az idjrs is folyamatosan vltozik. Ez nha mks dolgokat is tud mvelni. Ha a trkpet hasznljuk a vndorlshoz, akkor ha mindssze csak msik vrosrszbe akarunk elmenni, mr akkor megvltozhat az idjrs, gy a szp, napos idbl nhny pillanat alatt ess, felhs id kerekedhet. Ez ritkn fordult el, de minden bizonnyal senkit sem fog klnskpp zavarni. A grafikai opciknl rengeteg rnykolsi lehetsget tallhatunk, ennek megfelelen akr a fnek s a fknak is kln rnykolst adhatunk. A diavetts rmt elviselve mindent maximlisra hzva kiprbltam, ugyan mit is tud nyjtani a program. Ugyan ha 2 FPS-sel is ment minden, de olyan lenygz volt az erd, s a rt, hogy rm volt nzni. pp ezrt azt javaslom a megfelel pnztrcval rendelkez fanatikusoknak, hogy ha eddig vrtak is a gp fejlesztssel, most itt az ideje betrazni egy jobb fajta cscs VGA-t s pr GB RAM modult. Tudom, nehz elhinni, de az eddigieket mg mindig lehet tovbb fokozni, mgpedig a zenei alfests elemzsvel. A kellemes hangzsok s a bdt muzsika nagyszeren illik a jtkhoz, egyedfl a vltozatossg az, ami hinyzik belle. A kalandozsok alatt folyton ugyanaz a meldia knyezteti a flnket, harc kzben pedig ugyanaz a kemny taktus csendl fel, hogy figyelmeztessen minket a veszlyre. A karakterek hangjai is nha feltnen hasonltanak, de ez is nagyon ritkn fog feltnni neknk. A krnyezetbl rkez hang foszlnyokra is rendesen odafigyeltek, a tavaszi szell s a vz csobogsa ugyangy rsze a jtknak, mint a lpsek zreje s a fegyverek csrmplse.
Kzel egy ht alatt rengeteg vrosban jrtam, sok ellensget gyztem le s mg mindig alig haladtam magval a trtnettel! Ez egy megunhatatlan jtk, ami ha megtetszik valakinek, akkor j pr hnapra elegend kalandot biztost a rrs rkra.
|